Minkä pituinen video kannattaa tehdä?

22.2.2022

Videoiden pituus on vakiopuheenaihe videoiden suunnittelupalavereissa. 

8mm-film

Pituus edellä ei videota kuitenkaan kannata suunnitella. Pituus kannattaa määritellä vasta siinä vaiheessa, kun videon käyttötarkoitus, kohderyhmä, tavoitteet ja kanavat ovat tiedossa.

Erilaiset kanavat

Joskus kanavat määrittelevät pituutta. Tuttu esimerkki Instagramista, jossa story-osion videon maksimipituus on 15 sekuntia. Jodelissa videopostauksen maksimipituus on tällä hetkellä 11 sekuntia. 

Flux-instagram-story
Instagram Story

Tarkoituksenmukaisuus

Videon käyttötarkoitus, tavoite ja kohderyhmä ovat ehdottoman tärkeitä pituuden määrittelyssä. Jos tavoitteena on vaikkapa nuorisolaisilta nopea huomio kampanjalle, voisi 5 sekunnin somehuomionherättäjä olla hyvä. Jos tavoitteena on kertoa musanörteille, miten syntetisaattorista vaihdetaan piirilevy, pituuden tulee olla niin pitkä kuin sisällön selkeä kerronta vaatii. 

Alustojen kehitys

Videoissa, ja muutenkin sisällöissä ja tarinoissa, turhaa pitkittämistä kannattaa yleensä välttää. Jos videolla sisältö kantaa – antaa sen sitten kantaa! Julkaisukanavissa ja -alustoissa on nähtävissä kehitystä, joka mahdollistaa myös pidempiä sisältöjä. Esimerkiksi TikTokissa videon pituus voi olla jo 3 minuuttia, kun se aikoinaan alkoi 15 sekunnista. Ja Youtubesta on edelleenkin kehittymässä pitkien sisältöjen alusta. 

Flux-TikTok
TikTok

Pituus ei vaikuta suosioon

Vuoden 2021 katsotuimmat Youtube-videot on listattu myös Suomessa. Tätä listaa katsoessa huomaa, ettei videoissa pituudella ole väliä.

Ensimmäiseksi listalla noussut video on lähes 27 minuuttia pitkä – joka tuntuu tosi pitkältä “nettivideoksi”. Lyhyin on reilu pari minuuttinen ja pisin on melkein kaksituntinen dokumenttielokuva. Youtubesta ja online-ympäristöstä on siis todellakin tullut, ja on enenevässä määrin tulossa pitkien sisältöjen alusta. Nettisoittimet saa heijastettua älytelkkareihin ja toisaalta ollaan totuttu katsomaan leffoja myös mobiilisti. 

Videoiden määrä kasvaa

Maailmanlaajuinen mobiilivideoliikenne 2017-2022

Ennusteiden mukaan vuonna 2022 yli 82% nettiliikenteestä on videota. Miten erottua massasta? Jälleen pääsemme lausumaan ääneen sen tuttuakin tutumman lauseen, “sisältö on tärkein”. 

Sisältö, sisältö, sisältö

Hyvä sisältö kantaa ja pitää yleisön hyppysissään. Hyvän sisällön avulla myös organisaatioiden markkinointi voi päästä mahtaviin tuloksiin. Hyvänä esimerkkinä voisi mainita Porin kaupungin markkinointikampanjan “Porisuhdeneuvojan”. Videosarja sai kaupungin omissa kanavissa miljoonayleisön alle viikossa. Linkki kampanjasivulle: https://rakastuporiin.fi/porisuhdeneuvoja/

Youtuben listan videoista voi päätellä, että se mikä toimii isoihin yleisöihin, on aitous ja huumori. 

Mikä siis olisi hyvä pituus videolle? Se määrittyy videon käyttötarkoituksen, kohderyhmän, tavoitteiden ja sisällön pohjalta.

Pituuden määrittely kuuluu osaksi meidän suunnittelupalveluamme. https://www.fluxproductions.fi/palvelut/suunnittelu

Suomen katsotuimmat Youtube-videot vuonna 2021.

#1 Suosituimmat videot Youtube/Suomi 2021
#2 Suosituimmat videot Youtube/Suomi 2021
#3 Suosituimmat videot Youtube/Suomi 2021
#4 Suosituimmat videot Youtube/Suomi 2021
#5 Suosituimmat videot Youtube/Suomi 2021
#6 Suosituimmat videot Youtube/Suomi 2021
#7 Suosituimmat videot Youtube/Suomi 2021
#8 Suosituimmat videot Youtube/Suomi 2021
#9 Suosituimmat videot Youtube/Suomi 2021
#10 Suosituimmat videot Youtube/Suomi 2021

Ota yhteyttä

Teemme tarjouksen ja projektin toteutusideat aina maksutta.

Minuun saa ottaa yhteyttä
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.