Millainen on saavutettava video?

6.8.2024

Saavutettavat videot tavoittavat laajemman yleisön, parantavat käyttäjäkokemusta ja osoittavat yrityksesi sitoutumisen tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen. Millainen on saavutettava video?

Videotuotanto ja Euroopan unionin saavutettavuusdirektiivi: Mitä sinun yrityksesi tulisi tietää?

Digitalisaation aikakaudella videot ovat nousseet yritysten viestinnän, markkinoinnin ja asiakaspalvelun keskiöön. Mutta tiesitkö, että Euroopan unionin saavutettavuusdirektiivi 2016/2102 asettaa tiettyjä vaatimuksia videotuotannoille? Tässä artikkelissa selvitämme, mitä tämä direktiivi tarkoittaa ja miten yrityksesi voi varmistaa, että videot ovat kaikkien saavutettavissa.

Mikä on saavutettavuusdirektiivi?

Euroopan unionin saavutettavuusdirektiivin tavoitteena on varmistaa, että julkisen sektorin verkkosivustot ja mobiilisovellukset ovat kaikkien käyttäjien saavutettavissa. Vaikka direktiivi koskee suoraan julkista sektoria, sen periaatteet alkavat levitä myös yksityisen sektorin käytäntöihin. Ja hyvä niin – saavutettavuus hyödyttää meitä kaikkia!

Miksi saavutettavuus videoissa on tärkeää?

Saavutettavuus ei ole vain lainsäädännöllinen velvoite, vaan myös liiketoiminnallinen etu. Saavutettavat videot tavoittavat laajemman yleisön, parantavat käyttäjäkokemusta ja osoittavat yrityksesi sitoutumisen tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen.

Saavutettava video: video tekstitetty suomeksi
Videossa on suomenkielinen tekstitys
Saavutettava video: video tekstitetty englanniksi
Videossa on englanninkielinen tekstitys
Saavutettava video: video tekstitetty ruotsiksi
Videossa on ruotsinkielinen tekstitys

Esimerkiksi monikieliset tekstitykset voivat tehdä some-videoistasi kansainvälisiä menestyksiä. Mieti, miten paljon enemmän tavoitat yleisöä, kun videosi ovat katsottavissa ja ymmärrettävissä eri puolilla maailmaa! Nykyiset tekoälysovellukset tulevat tässä olemaan keskeinen työkalu. Voimme toteuttaa esimerkiksi videotervehdykset ja muut puhuvapää-videot suoraan puhuttuna eri kielillä.

Mitä saavutettavuus tarkoittaa videotuotannoissa?

Videotuotantojen osalta saavutettavuusdirektiivi asettaa muutamia keskeisiä vaatimuksia. Katsotaanpa, mitä nämä ovat:

  1. Tekstitykset: Tiesitkö, että esimerkiksi 85 % Facebook-videoista katsotaan ilman ääntä? Tekstitykset eivät ole vain kuurojen ja huonokuuloisten katsojien apuna, vaan ne ovat kriittisiä myös silloin, kun videoita katsotaan julkisissa tiloissa tai hiljaisissa ympäristöissä. Lisäksi tekstitykset mahdollistavat videoiden seuraamisen eri kielillä, mikä laajentaa yleisöäsi globaalisti.
  2. Äänikuvaus (Audio Description): Kuvittele seuraavasi jännittävää some-videota, mutta et näe mitä tapahtuu. Äänikuvauksen avulla näkövammaiset katsojat voivat saada selostusta videon visuaalisesta sisällöstä, jolloin he eivät jää paitsi tärkeistä yksityiskohdista. Tämä ominaisuus on käytännössä jäänyt todella vähäiselle toteutukselle, mutta olemme toteuttaneet äänikuvausta esimerkiksi julkisiin tapahtumiin suunniteltuihin videoihin, jolloin yleisön monimuotoisuus on otettu erityisesti huomioon.
  3. Selkokielinen kerronta: Jos videosi käsittelee monimutkaisia aiheita tai kohderyhmään kuuluu henkilöitä, joilla on kognitiivisia rajoitteita, selkokielinen kerronta auttaa tekemään sisällöstä ymmärrettävämpää. Tämä on erityisen tärkeää, kun viestitään esimerkiksi terveydestä, turvallisuudesta tai muista tärkeistä aiheista.
  4. Navigointi ja hallinta: Videon hallintapainikkeiden, kuten toisto, tauko, ja äänenvoimakkuuden säätö, tulee olla saavutettavia. Tämä tarkoittaa, että niitä voi käyttää esimerkiksi näppäimistöllä tai näkövammaisten käyttämillä apuvälineillä.

Saavutettavan videon suunnittelu ja tuotanto

Videotuotantoyrityksenä meillä on laaja kokemus saavutettavien videoiden tuottamisesta. Tarjoamme tekstityspalvelut, äänikuvauksen, selkokielisen kerronnan ja varmistamme, että videon hallintapainikkeet ovat saavutettavia. Näin voimme auttaa yritystäsi täyttämään saavutettavuusvaatimukset ja varmistamaan, että viestisi tavoittaa kaikki käyttäjät. Me tiedämme, millainen on saavutettava video.

Esimerkiksi tämän videon toteutimme tekstitettynä Kiinaksi.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan siitä kuinka voimme yhdessä luoda saavutettavia ja vaikuttavia videoita yrityksellesi!

Ota yhteyttä

Teemme tarjouksen ja projektin toteutusideat aina maksutta.

Minuun saa ottaa yhteyttä
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.